torsdag 26 november 2009

Vad är film?

Under en av kursens träffar diskuterades begreppet film. Översiktligt förvisso, men jag tycker numer att det är problematiskt att titta på eller producera "film". Rörliga bilder är ju vad det handlar om, så mycket har jag ju förstått. Men att säga att jag tittat på rörliga bilder på tv. Och hur ska man beskriva en *piiip*upplevelse? "Jag såg de där rörliga bilderna, Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott du vet, häromkvällen. Vilka himla bra rörliga bilder det var!" Håll med om att låter knöligt. Kanske är jag bara otränad och förändringsobenägen... Gillar engelskans "movie". Vad sägs om: "Jag såg en röris igår, Terminator 2, skäms nästan över att jag tycker den är så bra". Och med det sagt så kommer jag säkerligen "förskriva" mig och skriva "film" tills jag hittar en bättre motsvarighet. Ber om överseende och bättre förslag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar